Seit der Brexit-Abstimmung und den US-Wahlen ist die Zustimmung der Österreicherinnen und Österreicher zur EU-Mitgliedschaft deutlich gestiegen. Zu diesem Ergebnis kommt eine aktuelle österreichweite Umfrage der Österreichischen Gesellschaft für Europapolitik (ÖGfE).
77 Prozent der befragten ÖsterreicherInnen sprechen sich dafür aus, dass unser Land Mitglied der EU bleibt. 15 Prozent plädieren für einen Austritt aus der Union. 8 Prozent beziehen keine Stellung.
Seit April 2016 ist die Zahl der Mitgliedschaftsbefürworter kontinuierlich – um 17 Prozentpunkte – gestiegen. Gleichzeitig hat sich die Zahl jener, die einen EU-Austritt befürworten, um die Hälfte verringert (April 2016: 60 Prozent „Österreich soll EU-Mitglied bleiben“ | 31 Prozent: „Österreich soll aus EU austreten“).
Insgesamt 55 österreichweite ÖGfE-Befragungen seit Juni 1995 zeigen, dass – trotz Schwankungen – die BefürworterInnen der EU-Mitgliedschaft stets in der Mehrheit waren. Im Durchschnitt lag ihre Zahl bei rund 70 Prozent, die Zahl jener, die sich für den EU-Austritt aussprachen, dagegen bei 23 Prozent. Die höchste Zustimmung zur EU-Mitgliedschaft fand sich im Juni/Juli 2002 (80 Prozent), der stärkste Wunsch nach einem Austritt im Juni/Juli 2008 (33 Prozent).
Insgesamt 55 österreichweite ÖGfE-Befragungen seit Juni 1995 zeigen, dass – trotz Schwankungen – die BefürworterInnen der EU-Mitgliedschaft stets in der Mehrheit waren. Im Durchschnitt lag ihre Zahl bei rund 70 Prozent, die Zahl jener, die sich für den EU-Austritt aussprachen, dagegen bei 23 Prozent. Die höchste Zustimmung zur EU-Mitgliedschaft fand sich im Juni/Juli 2002 (80 Prozent), der stärkste Wunsch nach einem Austritt im Juni/Juli 2008 (33 Prozent).
Die Umfrage wurde von der Sozialwissenschaftlichen Studiengesellschaft vom 16. November bis 5. Dezember 2017 im Auftrag der ÖGfE durchgeführt (Tel SWS 268). Befragt wurden österreichweit 512 Personen per Telefon (repräsentativ für die österreichische Bevölkerung ab 18 Jahre/Gewichtung nach Geschlecht, Alter und Bildung). Maximale Schwankungsbreite ca. +/- 4,3 Prozent. Differenz auf 100 Prozent aufgrund gerundeter Werte.
Hintergrund: Die Umfrage wurde als Teil des Projekts „Anti EU-rhetoric versus own national interests? National populism and its reception in Central Europe” im Rahmen des Europa für Bürgerinnen und Bürger Programms der Europäischen Union durchgeführt.
Weitere interessante Artikel
30. Mai 2023
Minenräumung &. Co: Solidarische Gretchenfrage (Gastkommentar Kurier)
Die Welt ändert sich, neue geopolitische Herausforderungen tun sich auf. Wir sollten darauf vorbereitet sein.
25. Mai 2023
The prospect for a permanent debt competence of the European Commission
By: Georg Vobruba
NextGenerationEU (NGEU) is not the first EU bond programme of the European Commission, but it differs significantly from all its predecessors in terms of volume, earmarking, and issuance technique. The reactions on the capital market show great interest in bonds issued by the European Union, and this speaks for the continuation of the European Commission's debt competence as well as the formation of new institutions for its management. The expectation that NGEU offers an instrument against problematic developments in individual EU member states might work in the same sense, but nevertheless, EU community debt is not a panacea for all kinds of problems, argues the author of this Policy Brief. Against this background, he analyses the interests working towards a stabilisation of debt competence and the question of whether community debt could be the appropriate mode of financing for the reconstruction of Ukraine.
NextGenerationEU (NGEU) is not the first EU bond programme of the European Commission, but it differs significantly from all its predecessors in terms of volume, earmarking, and issuance technique. The reactions on the capital market show great interest in bonds issued by the European Union, and this speaks for the continuation of the European Commission's debt competence as well as the formation of new institutions for its management. The expectation that NGEU offers an instrument against problematic developments in individual EU member states might work in the same sense, but nevertheless, EU community debt is not a panacea for all kinds of problems, argues the author of this Policy Brief. Against this background, he analyses the interests working towards a stabilisation of debt competence and the question of whether community debt could be the appropriate mode of financing for the reconstruction of Ukraine.
22. Mai 2023
Climate change and the future of Europe (Gastkommentar LSE Blog)
Progress has been made in all areas of the Green Deal, reducing greenhouse gas emissions, reversing biodiversity loss and advancing the circular economy. However, Europe needs to show leadership and prove to the world that despite the pandemic and Russia’s war in Ukraine, it continues to pursue a socially just path towards climate neutrality by reinventing its model for a social market economy.
Neueste Beiträge
Weitere interessante Artikel
30. Mai 2023
Minenräumung &. Co: Solidarische Gretchenfrage (Gastkommentar Kurier)
Die Welt ändert sich, neue geopolitische Herausforderungen tun sich auf. Wir sollten darauf vorbereitet sein.
25. Mai 2023
The prospect for a permanent debt competence of the European Commission
By: Georg Vobruba
NextGenerationEU (NGEU) is not the first EU bond programme of the European Commission, but it differs significantly from all its predecessors in terms of volume, earmarking, and issuance technique. The reactions on the capital market show great interest in bonds issued by the European Union, and this speaks for the continuation of the European Commission's debt competence as well as the formation of new institutions for its management. The expectation that NGEU offers an instrument against problematic developments in individual EU member states might work in the same sense, but nevertheless, EU community debt is not a panacea for all kinds of problems, argues the author of this Policy Brief. Against this background, he analyses the interests working towards a stabilisation of debt competence and the question of whether community debt could be the appropriate mode of financing for the reconstruction of Ukraine.
NextGenerationEU (NGEU) is not the first EU bond programme of the European Commission, but it differs significantly from all its predecessors in terms of volume, earmarking, and issuance technique. The reactions on the capital market show great interest in bonds issued by the European Union, and this speaks for the continuation of the European Commission's debt competence as well as the formation of new institutions for its management. The expectation that NGEU offers an instrument against problematic developments in individual EU member states might work in the same sense, but nevertheless, EU community debt is not a panacea for all kinds of problems, argues the author of this Policy Brief. Against this background, he analyses the interests working towards a stabilisation of debt competence and the question of whether community debt could be the appropriate mode of financing for the reconstruction of Ukraine.
22. Mai 2023
Climate change and the future of Europe (Gastkommentar LSE Blog)
Progress has been made in all areas of the Green Deal, reducing greenhouse gas emissions, reversing biodiversity loss and advancing the circular economy. However, Europe needs to show leadership and prove to the world that despite the pandemic and Russia’s war in Ukraine, it continues to pursue a socially just path towards climate neutrality by reinventing its model for a social market economy.